Jan na Wenen (13): De Belg heeft het prachtig gedaan.

Ik zit op mijn terras rustig na te genieten van een dikke twee weken Eurovisie Songfestival. Het klopt, ik heb jullie de laatste dagen een beetje in de steek gelaten. Het was dan ook heel erg druk. Nu ik thuis ben neem ik even de tijd de blog van dit jaar af te sluiten met wat gedachten. Als ik de blog van de voorbije weken teruglees zie ik dat ik er niet zo ver naast zat. Zweden werd de winnaar van dit festival en de Belg heeft het prachtig gedaan. Geef toe, het was niet echt een geweldig sterk jaar. En dat merk je dan ook aan de wijze waarop de punten gegeven werden tijdens de finale.

De top 5 ging met alle hoge cijfers aan de haal en wat er dan nog overbleef ging naar de andere landen. Zelfs 2 landen die geen enkele keer een punt scoorden. De tijd dat het organiserende land sympathie-punten kreeg is voorbij. Duitsland kreeg van geen enkel land een vorm van waardering. Het lied was goed vond ik, maar haar uitstraling bleef voor de camera hangen en geraakte niet tot in de Europese huiskamer. Jammer.

De laatste dagen waren zwaar en het was dan ook erg fijn dat de Belg bij de kanshebbers hoorde. Dat maakte het fijn. Wat mij betreft had Loïc gerust tweede mogen eindigen en zelfs winnen. De Belgen verdienen dit, volgens mij, omdat ze degelijke en nieuwe muziek brachten en dit in een sterke performance. Maar goed, je moet er wel voor vallen natuurlijk, voor sommigen waarschijnlijk een beetje moeilijk, net als Letland. Wat voor mij nog hoger in de top had mogen staan.

Iedereen kan weer gaan uitkijken naar een volgend jaar, en ik hoop dat men meer en meer beseft dat het niet meer lukt met een niemendalletje, en dat er over een songfestival inzending wel degelijk moet nagedacht worden. Ik las op de site dat de VRT alvast aan de gang is geslagen voor 2016. Geen gemakkelijke opdracht in het land van Petra’s en andere sympathieke zangers die het Songfestival graag willen gebruiken maar meestal te licht bevonden worden om hoge ogen te gooien op het grote, vaak zwaar onderschatte, songfestival podium.

Mijn goede raad is een degelijke nieuwe performer te vinden, liefst in het alternatieve genre (waar we er heel veel van hebben!!!) met een eigenzinnige song die vooral mikt op punten van een vakjury. Maar goed, vorige zaterdag knapte de Songfestival luchtbel, weliswaar na meer dan 3,5 uur show, en dan gaat het van alles naar niets. Als ik 2 uur erna de zaal verlaat is de helft van het podium en de perszaal reeds afgebroken. Altijd een beetje triest om zien. De kartonnen Conchita en de borden van de Belgische kleedkamer heb ik nog kunnen redden als leuke souvenir en na nog een paar uurtjes afterparty was het helemaal afgelopen. Een korte nacht met erna een veel te lange autorit maakte dat ik 12 uur geslapen heb en tot vandaag nog altijd een beetje moe ben.

2015 is in ieder geval een jaar waar ik met veel plezier zal naar terugkijken en wie weet lezen we elkaar volgend jaar weer opnieuw! (Foto: Maurice Chu)

Populaire posts van deze blog

BLANCHE ZINGT "CITY LIGHTS" VOOR BELGIË IN KIEV.

Kiev Live: België naar finale Eurovisie Songfestival 2017.

Kiev Live: Blanche werkt goeie eerste generale af.